Gdańsk z unijnym dofinansowaniem dla trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz

Nowa linia tramwajowa połączy południowy Gdańsk z Wrzeszczem. Gdańsk z unijnym dofinansowaniem
Gdańsk stawia na nowoczesny i ekologiczny transport publiczny. Miasto podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie budowy nowej linii tramwajowej, która połączy południowe dzielnice z Wrzeszczem – jednym z kluczowych punktów przesiadkowych i usługowych. Wartość inwestycji przekracza 800 mln zł, z czego blisko 260 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich. To strategiczny projekt, który znacząco poprawi codzienny komfort podróży tysięcy mieszkańców i ułatwi rozwój dynamicznie rosnących dzielnic południa Gdańska.
16 lipca 2025 r. prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech podpisały umowę o dofinansowanie projektu „Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap VA – budowa linii tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz”.
- To pierwsza umowa o dofinansowanie z programu FEnIKS 2021–2027, którą jako CUPT zawarliśmy z miastem Gdańsk. Tym bardziej cieszy nas, że dotyczy ona tak strategicznej inwestycji – powiedziała Joanna Lech, dyrektor CUPT.
- Ten ważny dla Gdańska moment znacząco przybliża nas do budowy brakującego odcinka linii tramwajowej łączącej południowe dzielnice miasta z Wrzeszczem – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Jestem niezmiernie wdzięczna moim współpracownikom za ich wkład, który doprowadził nas do tego etapu, zwłaszcza że jesteśmy już w trakcie postępowania przetargowego. Otrzymane dofinansowanie w wysokości niemal 260 milionów złotych, co stanowi prawie jedną trzecią szacowanego na 800 milionów złotych kosztu całego projektu, to kluczowy element rozwoju naszego metropolitalnego systemu transportowego. Wierzymy, że tramwaj pojedzie na przełomie 2028 i 2029 roku i ten termin wydaje się realny. To dobry czas dla inwestycji w naszym mieście, a odblokowanie środków unijnych – zarówno z programów takich jak FEniKS, jak i z Krajowego Planu Odbudowy – pozwala nam niemal co tydzień informować Państwa o postępach. Teraz trzymamy kciuki za szybkie wyłonienie wykonawcy oraz dotrzymanie harmonogramu i budżetu. Mamy jeszcze wiele pomysłów na rozwój komunikacji tramwajowej w Gdańsku, bo ten środek transportu pozostaje dla nas priorytetem.
W wydarzeniu wzięli udział również m.in. Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, oraz Jacek Karnowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. To pierwsza w Polsce umowa podpisana w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) 2021–2027 dotycząca inwestycji tramwajowej.
– To przełomowy projekt dla rozwoju transportu publicznego w Gdańsku. Komunikacja to łączenie – i właśnie to robimy. Nowa linia tramwajowa to: szybszy i wygodniejszy dostęp do pracy, edukacji i usług dla tysięcy mieszkańców dzielnic południowych Gdańska. To też szansa na rozwój dla tej części miasta, na którym skorzystają też lokalni przedsiębiorcy. To w końcu dowód na to, że Fundusze Europejskie realnie wpływają na poprawę jakości życia w miastach – zmniejszamy korki, ograniczamy emisję CO2 i zanieczyszczeń, dbamy o dostępność” – podkreślił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
- Jestem przekonany, że dzięki inwestycji, której zakończenie planowane jest na 2029 r., zdecydowanie poprawią się warunki i komfort podróży mieszkańców Gdańska i całego Trójmiasta. Wsparcie tego projektu infrastrukturalnego z funduszy europejskich przyczyni się też do ograniczenia emisji spalin w miejskim transporcie publicznym – powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski
Tramwaj skróci czas dojazdu i odciąży ulice
Nowa linia tramwajowa będzie mieć długość 3,75 km i umożliwi szybki dojazd z południa miasta do Wrzeszcza – jednej z najważniejszych dzielnic Gdańska, będącej centrum edukacyjnym, handlowym i przesiadkowym.
Dzięki nowej trasie:
- czas przejazdu z Piecek-Migowa do Wrzeszcza skróci się nawet do 12 minut,
- tramwaje będą kursować co 5 minut w godzinach szczytu,
- linia będzie mogła przewieźć nawet 2500 pasażerów na godzinę.
Co zostanie wybudowane?
Zakres inwestycji obejmuje:
- 3,75 km nowej linii tramwajowej,
- 0,6 km modernizacji istniejącej infrastruktury,
- budowę 7 nowych przystanków,
- 4,8 km nowej trasy rowerowej,
- tunel pod ul. Wileńską (280 metrów, metodą wykopu otwartego),
- zielone torowiska poprawiające estetykę i mikroklimat.
To kolejny krok w kierunku zrównoważonego miasta, w którym rozwój transportu publicznego idzie w parze z dbałością o środowisko.
Dlaczego to ważne dla mieszkańców?
Budowa nowej linii to nie tylko oszczędność czasu dla pasażerów. To także konkretne korzyści dla miasta i jego mieszkańców:
- szybszy, wygodniejszy i bezpieczniejszy dojazd do Wrzeszcza i Oliwy,
- większy komfort podróży – szczególnie dla osób z ograniczoną mobilnością, seniorów i rodziców z dziećmi,
- poprawa płynności ruchu w mieście i ograniczenie liczby samochodów na drogach,
- redukcja hałasu, emisji CO₂ i zanieczyszczeń,
- domknięcie tramwajowej obwodnicy Gdańska – co zwiększy elastyczność sieci i ułatwi przesiadki.
Projekt jest jedną z 5 kluczowych inwestycji dotyczących mobilności w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, obok rozbudowy węzłów przesiadkowych we Władysławowie i Redzie, budowy węzła integracyjnego w Rumii oraz rozbudowy węzłów, buspasów i tras rowerowych w Gdyni.
- Dziękuję również za uwzględnienie projektu PKM Południe w Krajowym Planie Kolejowym. To otwiera drogę do pozyskania środków unijnych i realizacji tego kluczowego przedsięwzięcia dla południowych dzielnic Gdańska i całego regionu. Dzięki tym decyzjom Pomorze w najbliższych latach przejdzie komunikacyjną transformację powiedział Mieczysław Struk, Marszałek województwa Pomorskiego.
Gdańsk skutecznie sięga po środki zewnętrzne
Podpisana właśnie umowa o dofinansowanie to kolejny przykład owocnej współpracy Gdańska z CUPT i Ministerstwem Infrastruktury. W poprzednich latach miasto pozyskało m.in. środki z:
- Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) na zakup 10 nowoczesnych, elektrycznych pociągów,
- Programu Infrastruktura i Środowisko – ponad 446 mln zł na poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, modernizację komunikacji miejskiej czy budowę wiaduktu Biskupia Górka.
Miasto jest również beneficjentem projektów realizowanych przez inne instytucje – takie jak PKP PLK czy GDDKiA. Wszystkie te działania przekładają się na większą dostępność, lepszy komfort życia i rosnącą atrakcyjność gospodarczą Trójmiasta.
Harmonogram prac
- lipiec 2025 – podpisanie umowy o dofinansowanie,
- grudzień 2025 – planowane podpisanie umowy z wykonawcą,
- 2026 – planowane rozpoczęcie prac budowlanych,
- 2029 – zakończenie realizacji projektu.
Inwestycja dofinansowana z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko w ramach priorytetu FENX.03 – Transport miejski.